April 2, 2010

yuhu yuhu

Posted in Uncategorized at 8:42 am by bello

this blog is no longer in use. thank you.

March 27, 2009

0936 in the morning

Posted in diaries at 6:37 am by bello

tension.

tension can lead to stress.

stress can lead to death?

kuat2! jgn mengalah! perjalanan masih panjang! TT_TT

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TT_TT

February 9, 2009

JJ09- jelajah jordan la, bkn jaya jusco =.=

Posted in Jordan at 4:34 pm by bello

Salam semua J 
Bberapa mgu yg lalu, saya telah mengikuti(skema la pulak) Jelajah Jordan 2009 aka JJ09 anjuran Ustaz Hazimin dan Ustaz Zaid. Bersama satu bas yg dipenuhi akhowat SHJ (rs bebas dan sgt best!:p), kami memulakan pengembaraan pada 29 Jan dan berakhir pada 2 Feb.

29 Januari 2009 (Umm Qays, Ajloun, Jerash)

Umm Qays: Ape yg menariknye ttg kota Umm Qays ni snanye dia merupakan salah satu bandar dlm Liga Dekapolis (pd zaman Rom). Kalo ikut buku JJ09 ni, katenye kota ini penah dikuasai oleh 4 empayar besar yakni; Greek, Rom, Byzantium dan Islam. Batuan hitam(Igneous) dlm binaan tu telah digunakan oleh Rom Greek manakala batuan putih(lime stone) digunakan oleh kerajaan Turki Uthmaniyah. Kita dpt lihat Bukit Golan dan Tasik Tobari dgn jelas dari bukit kota Umm Qays. Bukit Golan ni pernah jadi rebutan antara Jordan, Syria dan Israel. Barangsiapa yg dpt menawan bukit tersebut maka dia akan dapat menawan tasik Tobari itu (sumber bekalan air). Sekarang datarannya dimiliki oleh Israel Laknatullah pd 1970 dlm peperangan Yum Kippur dan kaki bukitnya dimiliki Syria (Quneitra).

 

pillars and cute yellow flowers ;)

pillars and cute yellow flowers😉

teater di umm qays

teater di umm qays

batu hitam (igneous) ms zmn rom, batu putih (lime stone) ms zmn turki uthmaniyah..unik kan batu hitam tu?

batu hitam (igneous) ms zmn rom, batu putih (lime stone) ms zmn turki uthmaniyah..unik kan batu hitam tu?

itu bukit golan. maaf,lupa nk fokus pd tasik tobari.

itu bukit golan. maaf, lupa nk fokus pd tasik tobari (bknnya nmpk pn, sbb kabus byk)

Ajloun: tempat yang ktorg ziarahi tempoh hari tu namanya Kota Ar-Rabad. Kota ni telah dibina oleh Panglima Izzudin Usamah yg merupakan anak sdare Sallehuddin Al-Ayubi. Tujuan kota ni dibina ialah utk mengintip pergerakan tntera salib ngan sbg penguasa lombong2 besi kat Ajloun tu (penting nk buat senjata). Kota ni akhirnya dimusnahkan oleh tentera Monggol lpas perang salib. Pastu ms zmn pemerintahan krjaan Mamluk oleh Sultan Zahir Baibar, kota ni dibina semula.

D

naik trak br sampai kota dia kat atas tu..

D

yeahh..itu dia kota ar-rabad😀

D

nice one rite?😀

D

pakcik2 jaga yg smgt bergambar ngan kitorang😀

 

Kota Jerash: kota ni snanye salah satu daripada dekapolis gak. Dia kira kota tinggalan Rom yg terlengkap di luar Itali. Byk sejarah kota ni. Antaranya dia pernah berada di bwh taklukan Alexander The Great. Jerash ni juga dikenali sbg Gerasa (oleh Jeneral Pompeii dr empayar Rom). Ms zmn Umawiyah, mereka telah menakluki kota ni dan ms tu kota ni terkenal sbg lombong perak dan gangsa serta industry tembikar.dan dipercayai ada masjid dlm kota ni yg dikatakan masjid tertua dlm Jordan.

dlm proses baik pulih blkng tu..rosak gmbr..ish3..

view during nearly sunset.very nice rite? tp spoil je sb dlm proses baik pulih=.=a very long long way to reach the end..

D

my favourite one😀

D

xsilap ni tmpt pembaptisan..tak igt la😀

 30 Januari 2009 (Qasr Kharranah, Quseir Amra, Ashabul Kahfi, Jabal Qala’ah, Muzium kereta diraja Jordan)

Qasr Kharranah: Qasr(istana) dan Kharranah(arnab pdg pasir). Nama ni diberi sbb dlu ade byk arnab2 tu tp skng xde dah.cane la kan agaknya dlu? Ok. Kota ni dlu dibina pd zmn Umawiyah dan terbukti dgn penemuan tulisan khat kufi pd pintu satu bilik yg bermaksud , “Ditulis oleh Abd Malik bin Ubaid pd hr Isnin thn 92 Hijr”. Ada yg kate ni kota pertahanan tp rs cam x je sbb ciri2 yg ada pd kota tu xnmpk utk pertahanan(antaranya ttg lubang pd dinding kota, utk pengudaraan,bukan memanah). Pndpt lain mengatakan kota ni dibina utk pertemuan para pedagang yg dtg dr Iraq dan ketua2 kabilah dan kafilah pd ketika itu.kire cam hotel depa la.

from the side..it was hot yet windy and kinda cold..

from the side..it was hot yet windy and kinda cold..

view from the inside. each door leads to either a room or a pathway.

view from the inside. each door leads to either a room or a pathway.

Quseir Amra: dibina oleh Khalifah Umawiyah iaitu Walid 1. Berfungsi sbg hamaam (bilik mandi ala2 spa).tetamu pd zmn dulu akan msk bilik sejuk dlu (frigidarium) kemudian bilik panas(tepidarium) dan last skali bilik hangat (caldarium-tetamu disabun dan diurut).UNESCO melindungi tmpt ni sbb ada lukisan mural yg hebat pd Kubah Syurga.

ni la Quseir Amra, nmpk cm btg2 kayu belah kanan?tu kincir air dia..

ni la Quseir Amra, nmpk cm btg2 kayu belah kanan?tu kincir air dia..

ni antara lukisan2 yg mnyebabkan tmpt ni dipelihara oleh UNESCO

ni antara lukisan2 yg mnyebabkan tmpt ni dipelihara oleh UNESCO

Ashabul Kahfi: lokasi sejarah di Abu Alanda ni membuktikan kebenaran kisah dlm Al-Quran surah Kahfi (ayat 9-26). Ayat ni menceritakan ttg Allah menidurkan 7 org pemuda yg beriman kpd Allah selama 309 thn dan tak dpt dibgnkan dgn ape suara skali pn. Ada pndgn kate ashabul kahfi ni berlaku di Turki, Jordan, Syria, Arab Saudi dan Sepanyol. Tp pndpt kuat mengatakan di Jordan la tmpt sbnrnya. Ktorg smpai ms zolat jumaat, lepas solat selesai ktorg xdibenarkan kluar sbb kt luar tu diorg tgh nk wat solat mintak turun hujan. Pstu ktorg pn join la. And Alhamdulillah selang sehari lepas tu ada hujan sikit J

tu masjid ashabul kahfi..

tu masjid ashabul kahfi..

dipercayai sbg tinggalan2 ashabul kahf..terletak btl2 kat tmpt diorg bertujuh dipercayai tidur..

dipercayai sbg tinggalan2 ashabul kahf..terletak btl2 kat tmpt diorg bertujuh dipercayai tidur..

p

tujuh sahabat yg buat2 tidur :p

ni masa org solat mintak hujan..hem..we were trapped and we had to join em..

ni masa org solat mintak hujan..hem..we were trapped and we had to join em..

Jabal Qala’ah: lagi satu kota dekapolis Rom.kesan sejarah n arkeologi da byk buktikan yg sblm ni, byk kerajaan da menduduki tmpt ni,antaranya; Rom, Byzantium, Islam(Umawi, Abasi n Uthamani). Antara binaan yg masih kekal ialah kuil Hercules(berhdpn dgn muzium Negara Jordan) yg dibina oleh Maharaja Marcus Aurelius. Kesan gereja Byzantium pn dpt dilihat kat kota ni. Ada jugak Great Audience Hall (kompleks istana n kwsn rehat kota) yg dibina pd zmn Umawi. Menara Abasiyah dan perkuburan org Islam turut dijumpai di kota ni.

D

ni namanya Great Audience Hall,dibina masa zaman umawi..dlm dia mmg best!cntik😀

ni kat kuil Hercules

ni kat kuil Hercules

dr atas jabal(bukit) ni leh nmpk bandar amman..sape dpt carik mana rom theatre??hehe

dr atas jabal(bukit) ni leh nmpk bandar amman..sape dpt carik mana rom theatre??hehe

Muzium Kereta diraja Jordan: terletak di Hadaiq Hussein bin Talal. Dirasmikan thn 2003 oleh raja Abdullah ll. Mempamerkan 80buah kete n motor yg pernah digunakan oleh raja2 jordan. Tp byknya dr raja ketiga tu la, raja Hussein tu. Bg aku tmpt ni busan je(sbb da 2 kali pegi=.=). Maybe giftshop dia je kot menarik?(sbb br pegi skali :p)

tak reti nk menilai~,~

tak reti nk menilai~,~

bikes..dad, u sure love these stuffs rite~

bikes..dad, u sure love these stuffs rite~

p

they are hot :p

31 Januari 2009 (Makam Nabi Yusha bin Nun, Makam Nabi Syuaib a.s, Tugu Peringatan Perang Karamah, Laut Mati, Mount Nebo)

Makam Nabi Yusha bin Nun: nabi ni hidup sezaman ngan nabi Musa tp nama dia x disebut dlm Al-Quran tp kisahnya ada dlm surah Kahfi (ayat 60). Ahli tafsir kate nabi ni anak murid nabi Musa. Dan ahli kitab plak kate nabi ni spupu nabi Hud. Nabi Yusha ni pemimpin 40 pasukan tentera Bani Israel yg disusun oleh nabi Musa sblm baginda wafat. Lpas kwafatan trsbut diorg brjaya msk Baitulmaqdis dr daerah Arieha. Ms mula2 tgk makam ni, mcm takut gak, sbb panjang sangat. Pstu pakcik arab kat situ kate, mmg panjang tu tubuh dia, Cuma kita tak tahu mana atas, tengah mahupun bawah.wallahualam.

makam nabi yusha a.s.

makam nabi yusha a.s.

Makam Nabi Syuaib a.s.: nabi Syuaib ni seorg yg hebat berpidato dan mengajak kaumnya keluar dari kesesatan. Baginda diturunkan kpd kaum Madyan, iaitu kaum yg suka menipu dalam menyukat timbangan dan samseng jalanan. Allah menurunkan bala udara panas, matahari terik spt membakar kulit dan mengeringkan kerongkong mereka. Tbe2 ada segumpal awan hitam lalu mereka pn lari duduk bwh tu, tak pasal2 kne percikan api dari awan tu disusuli guruh dan bergoyangnya bumi. Ms mula2 nk masuk ke kwsn makam nabi ni kan, harum sgt.

makam nabi syuaib

makam nabi syuaib

 

Tugu Peringatan Perang Karamah: Bndr Karamah ni merupakan pusat ketenteraan utama pergerakan al-Fatah yg diketuai Yasser Arafat. karamah ni meninggalkan kesan besar kat hati org palestin. Sbb ms ni la perang antara palestin (Fatah) dan Israel laknatullah tu.Fatah ni dia buat battalion askar rakyat palestin utk serang Israel yg telah mencerobohi west bank. Krjaan Jordan tak bantah pn tp Israel g tuduh Jordan bekerjasama ngan Fatah.pstu raja Jordan try nk ckp baik2 ngan Yasser Arafat. Israel terus menyerang kononnya nk tgkp pemimpin Fatah(yg dituduh pengganas) sehinggalah tentera Jordan campurtgn(dgn tujuan nk jg Karamah dr pencerobohan) n akhirnya Israel mengundur diri. Rakyat palestin mengenangkan peristiwa tu sbg tnda kemenangan.tp Israel lak sebok kate bg diorg, diorg la mng sbb tentera diorg xramai cedera.

hehe..jgn gelak la..xbaik..hehehehe..

hehe..jgn gelak la..xbaik..hehehehe..

otw ke karamah, singgah tepi jalan, met tis cute guy..kawaii neh~

otw ke karamah, singgah tepi jalan, met tis cute guy..kawaii neh~

Laut Mati: merupakan kwsn terendah di dunia(397 bwh paras laut), tasik garam yg meninggalkan kisah  bala Allah trhdp Kaum Luth a.s. yg homoseksual. Boleh teliti ayat 80-81 surah al-A’araf. Ni la tasik yg org dok kate leh apung2 tu.tak kira berat mana. Gajah pn boleh.haha. ms kat sini, aku ngan lisa naik unta n kuda.hehe.best3😀 pstu kitorang men air tp kat pesisiran tu,tak pasal2 jeans aku jd keras gle due to the salt concentration. Da la angin kuat gle time tu. Bila org Tanya, “keif halik?” boleh la aku jwb “MENIHAH KATIRRR”.(makna tersurat dia:bergaram gila-makna tersirat dia: tu mksdnya cm kbr baik la) Hahahaha.

p

couldn't remove tat girl from the pic :p

hr tu pegi xde pn ombak camni..maybe sbb angin kuat..

hr tu pegi xde pn ombak camni..maybe sbb angin kuat..

unta oh unta..ni unta gila btw..dia degil..mulut asyik terbukak je..mendedahkan gigi2 dasyat diorg..haha

unta oh unta..ni unta gila btw..dia degil..mulut asyik terbukak je..mendedahkan gigi2 dasyat dia..haha

Mount Nebo: bukit ni dia mencatatkan sejarah persinggahan Nabi Musa a.s. dlm perjalanannya ke palestin. Mmg dr atas bukit tu, korg leh nmpk arah2 kwsn palestin. Tp skng ni, tmpt tu jd tmpt suci bg org kristian. Ms kat atas bukit tu pnm mg byk je lmbang salib merata2, gereja lama pn ada.sakit hati tgk. Ni kate2 ustaz tu, “walaupun tmpt tu da jd tmpt suci bg org kristian, tp kita lg berhak utk menziarahi tmpt yg pernah disinggahi oleh para anbiya terdahulu dan kita beriman kpd nabi dan rasulnya.” Btl kan? J

view from the top of mount nebo

view from the top of mount nebo

 

u could see palestine from this mountain if u bring a binocular..

u could see palestine from this mountain if u bring a binocular..

1 Februari 2009 (Qasr Qatranah, Mata Air Nabi Musa, Petra)

 

Qasr Qatranah: kota ni merupakan tinggalan zmn Turki Uthmaniyah. Dibina utk tujuan kawalan n keselamatan para jemaah haji yg dtg dr Turki n dataran Syam ms dlu.ni kira jln padang pasir br yg dibina ms zmn turki uthmaniyah sbb dlu jemaah haji pakai jalan maharaja Trojan.pemerintah zmn tu bina byk kota2 spanjang perjalanan utk kemudahan dan keselamatan jemaah haji yg bergerak scare berkafilah. Dlm kota tu ada ruang solat, kolam takungan air utk berwuduk dan sbgnya.

couldn't remove tat girl from the pic, again +_+

couldn't remove tat girl from the pic, again +_+

Mata Air Nabi Musa: dlm perjalanan nk ke petra, ktorg singgah jap tmpt ni.terdpt kesan air Mata Air Nabi Musa yg terpancar dr perut bumi disebabkan mukjizat yg ada pd Nabi Musa a.s. Ustaz Zaid ada kata, ms musim sejuk, air tu akan jd panas dan sbaliknya. Wallahualam.

mata air nabi musa.boleh diminum begitu shj.sbb dia mmg sumber air org stempat.

mata air nabi musa.boleh diminum begitu shj.sbb dia mmg sumber air org stempat.

Petra: ahli arkeologi mengatakan yg bina kota ni adalah kaum Nabatean(al-Anbad).mereka ni menyembah tuhan nama Dushara. Asalnya kota ni xdiketahui org pn. Ada sorang org swiss ni, dia nk cari makam Elijah (nabi ilyasa’ soh? Betulkan sy klu salah) tp terjumpa kota petra ni. Ustaz Hazimin lak kate, snanye, klu ikut al-Quran, org yg ukir n pahat batu2 gunung ni snanye adalah kaum Tsamud (teliti ayat 74, surah al-A’raaf). Ustz Hazimin kate, Nabatean ppl ni duduk petra lpas Tsamud siap ukir da. Kalau diperhatikan btl2, batu dia mmg warna warni. Aku lupa, tp yg penting ianya ada kaitan ngan magnesium(kale biru), iron, phosphate…ala..tak igt!! (nyesal xsalin) Ms kat petra ni, ada shbt berkata, “kat sana ada jual byk falafil”. Dan aku tertipu. Rupanya falafil yg dimksudkan itu adalah tahi himar dan unta. Ish3.kejam btl.

look at the colors...fascinating rite? subhanallah~

look at the colors...fascinating rite? subhanallah~

ukiran terhebat yg aku pnah tgk..diukir dr atas ke bwh..hebat kan diorng ni? subhanallah~

ukiran terhebat yg aku pnah tgk..diukir dr atas ke bwh..hebat kan diorng ni? subhanallah~

D

it's a cute cool stone elephant😀

2 Februari 2009 (Aqabah, Wadi Rum)

Aqabah: mula2 aku igtkan aqabah ni laut aqabah tu sndiri. Rupanya dia hanyalah teluk dan tanjung drpd laut mati. Dipercayai bhw kisah ashabul sabt (yg psl org yahudi tgkp ikan ms hr sbtu tu) berlaku di situ. (lanjutan: surah al-‘araf ayat 163-166). Laut kat aqabah ni jernih sangat!!! Dr hotel kitorang, leh nmpk penempatan yahudi kat seberang. Pastu ktorg ade gak naik glassboat, yg xleh bla nye, kat Malaysia org nmpk batu karang, ikan comel2 kat dasar laut, tp kat sini, ktorg nmpk kete kebal.hahaha.pelik sungguh.pstu kat situ ada cam bendera yg sgt besar berkibar.igtkan bendera palestin rupanya great arab revolution (kalo x silap).tukar posisi warna je da leh beza.kat situ jugak ada kota aqabah yg melambangkan kemenangan arab terhadap kerajaan Turki Uthmaniyah.

 

di seberang sana adalah penempatan yahudi laknatullah

di seberang sana adalah penempatan yahudi laknatullah

dont expect too much when u heard bout "glass boat"..lol

dont expect too much when u heard bout "glass boat"..lol

that's how we view..kinda scary..many thoughts popped into my mind..u know wat i mean..huhu

that's how we view..kinda scary..many thoughts popped into my mind..u know wat i mean..huhu

tu kete kebal..bukan batu karang ye..hehehe

tu kete kebal..bukan batu karang ye..hehehethe flag i had mistaken ~,~

 

p

ni qal'ah (kota) aqabah..ermm..cane leh tersesat dua org rakanku itu.. :p

Wadi Rum: ahli geologi menyatakan bhw wadi (lembah) rum ni terbina dari belahan yg dahsyat dipermukaan bumi akibat gangguan pergerakan plat bumi yg hebat smpai pecah batuan granit yg terlalu besar dan tebing batuan pasir dari banjaran gunung afro-arab. Tiga perkara menarik ttg tmpt ni ialah rum village (yg didiami msykt arab badwi aka kg), Lawrence spring (mata air ni diberi name smpena T.E.Lawrence yakni psuruhjaya british di Transjordan) dan Kazali Canyon (bukit terbesar di wadi rum). Pengembaraan masa ni la plg best sbb kitorang naik trak ke semua tmpt2 yg disebutkan. Kenapa?sbb lalu mcm kat pdg pasir sahara, mmg gersang.tp cantik.haha. pastu ms kat kazali canyon tu, kitorang masuk celah antara dua batu yg sgt besar, mmg best! On the way blk smula ke visitor center tu, trak kami ditimpa musibah besar (mungkin akibat terlampau bergembira?). aku xpasti la ape yg tercampak tp rsnya cm batang yg menyambungkan tayar, dan tak pasal2 ktorangnya dua tayar pancit.nasib baik dab ace ma’thurat atas trak sblm kjadian berlaku.haha.alhamdulillah pastu ok je, trak lain dtg angkut kitorang. Tp pengalaman yg plg best la aku rs. Tak caye, tanye dak2 yg satu trak ngan aku. Ha ha ha.

)

praise for Allah🙂

D

pengalaman best naik trak kat wadi rum..rs cam kat afrika je..bezanya anda akan nmpk batu dan unta di sekeliling, bukan harimau mahupun singa yg ingin menerkam😀

lawrence's spring

lawrence's spring

jom2 masuk dlm kazali canyon~

jom2 masuk dlm kazali canyon~

 

Dan akhir sekali, destinasi kami ialah irbid. Home sweet home (?!?!?!). haha.mmg penat dan balik2 je terus kena packing utk Syria pulak. Mmg tak tdo la mlm tu.

Overall pengembaraan mmg best!ustz explain pn best. Makan cukup (terlebih lg tu). Hotel selesa (3bintang pn aku rs cam da heaven da.haha).ketepatan masa dia, mmg BEST. Ustz pn kate cam xsangka trip kali ni sgt lancar, sbb timing kitorang mmg sebijik cm jadual.haha.hebat2~ (biasa la, akhowat je~bangge2..haha)

Smpai sini je la, busan lak bace panjang2 kan? Haha..till then~

p/s: credits to the ustazs cz aku telah menjadikan buku info yg diorng bg hr tu utk wat benda2 ni..credits to lisa cz aku ade upload sket gmbr dr ko ;p

January 28, 2009

ceretberetsembelit

Posted in ilmiah at 12:39 am by bello

Salam.lama sudah tidak berjumpa bukan?

Di sini saya hendak membuat sedikit perkongsian.

Tentang apa? Tentang material yang saya baca semalam untuk menghadapi peperiksaan akhir sem satu bagi subjek biologi.

Teliti.

“The feces, the wastes of the digestive system, become increasingly solid as they are moved along the colon by peristalsis.”

[dapatkah kamu semua bayangkan? saya dapat :p]

“It takes approximately 12-24 hours for material to travel the length of the colon.”

[oh sebab itu rupanya mak saya selalu pesan makan malam awal.]

 “If the lining of the colon is irritated- by a viral or bacterial infection, for instance- less water than normal may be reabsorbed, resulting diarrhea.”

[diarrhea itu adalah sejenis kuih.haha.taklah,diarrhea tu adalah cirit-birit.bermaksud air dalam najis kita tak diserap sepenuhnya oleh usus besar.]

 “The opposite problem, constipation, occurs when the feces move along the colon too slowly. An excess of water is reabsorbed, and therefore the feces become compacted.”

[ini pula sebaliknya.sembelit.adoii.sakit tau? Kecik2 dulu pernah kena.haha.apa faktor feces bergerak dengan perlahan?sebab makan milo ke?hehe.saya sendiri tak search lagi.hehe.siapa boleh tolong jawab?]

Tidak pernah saya memikirkan tentang kejadian dan pembentukan cirit-birit serta sembelit. Mungkin kerana sudah terlalu biasa dengan situasi itu lalu saya beranggapan, “tak perlulah fikir,itu perkara biasa?” (sudah biasa merujuk kepada zaman DAHULU ya.)

 Sekarang saya tahu. Sekian sahaja perkongsian untuk hari ini.

p/s:menyahut cabaran seorang rakan untuk menggunakan bahasa melayu baku.

(tp susah la weiii!haha)

January 1, 2009

happy new year

Posted in Jordan, muhasabah diri at 3:42 pm by bello

salam to all my fellow readers.

few days ago, we all have just entered a new chapter in our book of life. everbody kept on talking and discussing about their “azam tahun baru”. good for them. i made one new azam, which is to make all of my other azams comes true. berusaha!

3142529817_370015efe8

and apart from that, people celebrates new year.fireworks show is fine with me. family annual dinner is fine with me. reciting Al-Quran, more than fine with me. but new year concerts? new year parties?they are SO NOT FINE with me.

as we all know, disastrous things happened in palestine.our brothers and sisters suffer from what the laknatullah israelians did.and for those who are living next to the palestine (and having palestinians friends) should feel more sorry for them. but what happened last night?

i heard peoples screaming like hell outside.like they have lost their mind.what the heck is going on?! seriously speaking, i’m so annoyed man. so damn annoyed.

sometimes, they could be so sensitive about the muslims being pressured on but sometimes they forgot due to what the kuffar has planned for the muslims in order to drag them out from the “muslims’ sensitivities” zone. few days back, i read few fliers, they are advertising new year parties in wadi rom and (i forgot the another one). and it stated that some of the activities are: bbq-ing, singing, dancing, laughing.. that is so stupid. i repeat. that is so stupid. hendonisme kills morality.

and i dont know what happened in malaysia last night. i dont know how they celebrate this new year. ‘ala kulli hal, i’m so proud of what the kelantanese did.click here for more.

celebrating new year is nothing wrong.but the way you celebrate it, will determine either it is wrong or right. done.

anyway, dad, HAPPY BIRTHDAY! you are not 34 ok?=.=..43 is the right one. hehe.luv u dad! may Allah bless and preserve you always🙂 thanks for raising me up for all these years (and many many years to come!) :p

birthday dad

November 7, 2008

be like a pencil

Posted in tazkirah at 12:58 pm by bello

 

pencil_by_ivanjs

5 Qualities of The Pencil.

A grandmother advises her little grandson, “I hope you will be like this pencil when you grow up. It has 5 qualities which, if u manage to hang on to them, will make u a person who is always at peace with the world.”

1st quality: You are capable of great things but you must never forget that there is a hand guiding your steps. We call that hand God, and He always guides us according to His Will.

2nd Quality : Now & then, I have to stop writing and use a sharpener. That makes the pencil suffer a little but afterwards, its much sharper. So you, too, must learn to bear certain pains and sorrows, because they will make you a better person.

3rd Quality : The pencil always allows us to use an eraser to rub out any mistakes. This means correcting something we did is not necessarily a bad thing; it helps to keep us on the road to justice.

4th Quality : What really matters in a pencil is not its wooden exterior, but the graphite inside. So, always pay attention to what is happening inside you.

Finally the pencil’s 5th quality : It always leaves a mark. In just the same way, you should know that everything you do in this life will leave a mark, so try to be conscious of that in your every action.

(From the book ‘Like the Flowing River’ by Paul Coelho)

November 1, 2008

mutiara kata kawan sy :p

Posted in tazkirah at 1:41 pm by bello

Allah menguji keikhlasan kita bila bersendirian..

Allah memberi kita kedewasaan apabila ditimpa masalah..

Allah melatih kita dengan kesabaran dalam kesakitan..

dan Allah tak pernah mengambil sesuatu yang kita sayang kecuali dengan menggantikan yang lebih baik🙂

October 24, 2008

Winter Time

Posted in Jordan at 11:38 am by bello

Jordan will switch to wintertime next Friday, October 31. Clocks are to be set back by one hour as of midnight Thursday, October 30, making the Kingdom two hours ahead of Greenwich Mean Time – JT

24 October 2008

October 21, 2008

thoughts. haha.

Posted in Uncategorized at 8:36 pm by bello

minggu depan exam.
D
ahem😀

bio..kimia..oh risau nya!

ayuh2 belajar.

siap satu set past year Q bio..

aku pun buatla cucur ikan bilis..(for the first time!) haha

jadikla mcm mama punya! yey~

membuang masakah aku?

adeii..

sengal.

xlame lg tiada lg internet connection.

bye2 internet.

jumpa lg thn dpn (ms aku pindah rumah br).hehe.

eh? nabilah, belajar lah!

ayuh3~

October 19, 2008

gedik

Posted in Uncategorized at 11:54 am by bello

hm2..ape yg korang faham ttg gedik?

bercakap dgn suara manje+mengada?

perangai yg mengada berlebih2an??

u judge it by yourself..

hentikanlah kegedikan yg melampau..

sakit mate aku tgk..

HUHU T_T..

Next page